4642 پاسخ به سوالاتی در زمینه پایان دنیا 2012
ناسا به سوالات مختلف درباره نزدیک شدن شهاب سنگ به زمین، پایان عمر جهان، تقویم مایاها و طوفان خورشیدی پاسخ داد.
با شدت یافتن انتشار شایعات مختلف مبنی بر پایان عمر جهان در اول دی ماه، سازمان فضایی آمریکا توضیحاتی در این باره ارائه کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در گزارش جدید ناساکه دوشنبه 13 آذرماه 91 منتشر شد ، به سوالاتی درباره شایعات سال های اخیر که این روزها  در آستانه پایان سال 2012 به اوج خود رسیده ، پاسخ داده شده است.
متن این گزارش به شرح زیراست:
آیا هرگونه تهدیدی برای زمین در سال 2012 وجود دارد؟ بسیاری از وب سایت ها می گویند که دنیا در دسامبر 2012 پایان خواهد یافت.
 *
جهان در سال 2012 به پایان نمی‌رسد. سیاره ما بیشتر از 4 میلیارد سال عمر کرده است و دانشمندان معتبر سراسر جهان نیز معتقدند هیچ خطری زمین را در سال 2012 تهدید نمی کند.
منشأ این پیش‌گویی که زمین در سال 2012 به پایان می‌رسد ،کجاست؟
 *
آغاز این داستان از جایی بود که ادعا شد سیاره‌ای به نام «نیبیرو» که سومری‌ها آن را کشف کرده‌اند ، در حال حرکت به سمت زمین است. این فاجعه در ابتدا برای ماه می سال 2003 پیش بینی شده بود، اما وقتی که چنین چیزی رخ نداد، آن را به جلوتر، یعنی تا دسامبر 2012 تغییر دادند و این مربوط به پایان یکی از چرخه های تقویم مایا ها در انقلاب زمستانی آن است که در دسامبر 2012 رخ می دهد و به همین علت ، داستان روز قیامت را برای 21 دسامبر 2012 پیش بینی کردند.

آیا تقویم مایاها در دسامبر 2012 به پایان می‌رسد؟
 *
همانطور که تقویم‌ شما روی دیوار آشپزخانه تان پس از 31 دسامبر به پایان نمی‌رسد، تقویم مایاها هم پس از 21 دسامبر 2012 به پایان نمی رسد. این پایان یک دوره تقویم مایا ها است و همان طور که تقویم شما از  اول ژانویه دوباره آغاز می شود، تقویم مایاها نیز با یک چرخه جدید دیگر آغاز می شود.
آیا ناسا تاریکی زمین از 23  تا 25 دسامبر را پیش‌بینی می‌کند؟
 *
به هیچ وجه ناسا و هیچ سازمان علمی دیگری چنین پیش‌ بینی نکرده است. گزارش‌ های غلطی ادعا کرده‌اند که چیزی به نام " تراز یا به خط شدن گیتی" موجب این تاریکی می‌شود. در حالی که چنین ترازی وجود ندارد (سوال بعدی را ببینید). این شایعه، استناد شده  از پیام هشداری است که "چارلز بولدن" مدیر  ناسا منتشر کرده. در حالی که این تنها یک هشدار ساده برای تشویق مردم به بالا بردن آمادگی آنها و بخشی از یک برنامه بزرگ دولتی است و در آن هیچ اشاره ای به تاریکی نشده است.
آیا می شود، سیارات طوری ردیف شوند که روی زمین اثر بگذارند؟
*
 هیچ صف بندی سیاره ای در چند دهه آینده رخ نخواهد داد و حتی اگر چنین اتفاقی رخ دهد، اثر آن روی زمین ناچیز خواهد بود. یک همترازی در سال 1962 رخ داد و دو مورد دیگر هم در سال‌های 1982 و 2000 اتفاق افتاد. در هر دسامبر نیز، زمین و خورشید چنین تناسبی نسبت به مرکز کهکشان راه شیری پیدا می کنند و هم تراز می‌شوند. این یک رویداد سالانه است و هیچ اثری هم ندارد.
آیا سیاره‌ یا کوتوله قهوه ای رنگی به نام «نیبیرو»، «ایکس» و یا «اریس» وجود دارد که در حال نزدیکی به زمین باشد و سیاره ما را تهدید کند؟
*  نیبیرو و سیارات سرگردان نزدیک‌ شونده به زمین، جعلیات اینترنتی هستند. هیچ مبنای واقعی برای این ادعاها وجود ندارد. اگر نیبیرو یا سیاره ایکسی در حال حرکت به زمین باشد و قرار باشد در سال 2012 به زمین برخورد کند، ستاره شناسان یک دهه قبل آن را دیده بودند و اکنون نیز با چشم غیرمسلح قابل مشاهده بود. بدیهی است که وجود ندارد. " اریس" واقعی است، اما شبیه به پولوتو، سیاره ای کوتوله است که همیشه بیرون از منظومه شمسی است و نزدیک ترین فاصله ای که می تواند با زمین داشته باشد 4 میلیارد مایل است.

تئوری تغییر قطب های مغناطیسی چیست؟ آیا این درست است که پوسته زمین را می کند، چرخش 180 درجه ای نسبت به هسته زمین ایجاد می شود و یک روز به نه ساعت کاهش می یابد؟
 *
واژگون شدن چرخش زمین غیر ممکن است . البته حرکات آهسته قاره ها وجود دارد (برای مثال قطب جنوب صدها میلیون سال قبل در نزدیکی خط استوا بوده)، اما ادعای واژگونی قطب های مغناطیسی زمین و محور چرخش زمین بی معنی است. با این حال بسیاری از وب سایت ها برای فریب مردم داستان پردازی می کنند. اما دانشمندان بر این باورند که بسیار بعید است که واژگونی مغناطیسی در چند هزاره بعدی اتفاق بیافتد و اگر هم رخ دهد، هیچ تاثیری روی حیات زمین ندارد.

آیا زمین در سال 2012 مورد اصابت یک شهاب سنگ قرار می‌گیرد؟
*
 زمین همواره در معرض برخورد شهاب سنگ ها و تأثیرات ستاره‌های دنباله‌دار قرار دارد، اما برخوردهای بزرگ بسیار نادر است. آخرین برخورد بزرگ یک شهاب‌ سنگ با زمین 65 میلیون سال قبل بود که موجب انقراض دایناسورها شد. امروزه ستاره شناسان ناسا در حال بررسی‌ طرحی به نام "گارد فضایی" هستند تا هر جرم بزرگ در حال نزدیک شدن به زمین را قبل از رسیده به زمین پیدا کنند. ما پیش ترمشخص کرده ایم که هیچ شهاب سنگ بزرگی مانند آنچه که دایناسورها را منقرض کرد، زمین را تهدید نمی‌کند. همه مستندات و اکتشافات هم روی وب سایت ها و نشریات معتبر منتشر می شود و شما می توانید همه آنها را ببینید.

احساس و نظر دانشمندان در باره ادعای به پایان رسیدن جهان در سال 2012 چیست؟
*  ریشه علمی هرگونه ادعا درباره فاجعه یا تغییرات در سال 2012 کجاست؟ شواهد کجاست؟ هیچ مدرکی وجود ندارد و همه این‌ ادعاها ساختگی است، چه در کتاب‌ها، فیلم‌ها، مستندها و چه در سایتهای اینترنتی. ما نمی‌توانیم این حقیقت ساده را تغییر دهیم. هیچ مدرک معتبری برای هیچ یک از ادعاهای ساخته شده درباره تغییرات بزرگ جهان در سال 2012 وجود ندارد.

آیا خطر طوفان خورشیدی بزرگی در سال 2012 وجود دارد؟
 *
فعالیت های خورشیدی دارای یک چرخه منظم هستند. هنگام این طوفان های بزرگ ممکن است اختلالات در ارتباطات ماهواره ای به وجود آید، اما هیچ خطر ویژه ای برای سال 2012 وجود ندارد. بزرگ ترین طوفان خورشیدی بین سال های 2012 تا 2014 رخ می دهد، اما اثرات آن هیچ تفاوتی با طوفان های مشابه قبلی نخواهد داشت.
در صورت علاقه مندی به این موضوع و سوالاتی از این دست میتوانید در نشست صالحین دانشگاه که مورخ سه شنبه 5/10/1391 ساعت 12 در کلاس 305 برگذار می شود شرکت فرمایید. (شرکت برای عموم آزاد است)
بسیج دانشجویی راه دانش

تاریخ انتشار:
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
موضوعات مرتبط
انتخاب عضو هیات امنای موسسه آموزش عالی راه دانش بابل به عنوان یک درصد دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۰
روز دانشجو در موسسه راه دانش بابل
16 آذر جشن روز دانشجو
"سیب" در جشنواره ملی دانشجویی قرآن و عترت
انتصاب مجدد آقای دکتر واثقی امیری عضو محترم هیات امنای موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی راه دانش بابل به ریاست دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
فیلمنامه کوتاه سیب شایسته تقدیر و حمایت مالی در هفتمین جشنواره ملی فیلم و عکس دانشجویی سیستان و بلوچستان قرار گرفت.
گزارش کار گروه جهادی پایگاه بسیج شهید همت